خريد خريد .

خريد

چرا به بررسي اعتبار شركت ها نياز است؟


اعتبارسنجي مشتريان بانك

نياز به اعتبار سنجي شركت هاهنگامي احساس مي شود كه :

  • بنگاه بخواهد براي اولين بار روابط اعتباري ايجاد كند.
  • بنگاه بخواهد جذب منابع اعتباري و نتايج حاصل از آن را به طور منظم نظارت كند.

در مرور ادبيات پژوهش بانك‌ها پيش شرايط و پيش نيازهاي اعتبارسنجي به دو حوزه شخصي و مالي تقسيم مي‌شود.

در اعتبار سنجي شركت ها از منظرشخصي جسارت در تصميم‌گيري، توانايي پاسخگويي سريع و مناسب به محيط اقتصادي در حال تغيير، توانايي ارزيابي درست فرصت‌هاي كسب‌و‌كار، ابتكار در انتخاب اهداف جديد و روش‌هاي دستيابي به آن‌ها ضروري است. پيش‌نيازهاي اعتبارسنجي شخصي عبارتند از: توانايي تخمين در هنگام مقايسه درآمدها و هزينه‌هاي فعاليت‌هاي كسب‌و‌كار، توانايي مديريت ايجاد انگيزه جهت كسب دستاوردهاي بيشتر و اجراي مديريت كارآمد، دانش عميق صنعت و بازار و ريسك‌هاي خاص مربوط به اين فعاليت، تجربه كافي در حل مسائل مالي و در مديريت منابع اعتباري.

داده‌هاي مربوط به وضعيت مالي و اقتصادي متقاضي وام از پيش شرط‌هاي اعتبارسنجي از منظر مالي تعريف شده است كه شامل پيش‌بيني توسعه‌هاي موردانتظار و نقش بنگاه در صنعت موردنظر و بررسي اينكه آيا وام مطابق با شرايط و با استفاده از درآمد حاصل از فعاليت كسب‌و‌كار پرداخت مي‌شود، است. ( اعتبار سنجي مرات رتبه بندي اعتباري)

براي اين منظور، بانك اعتباردهنده نيازمند همه مستندات و داده‌هاي مربوط به مسئوليت‌پذيري قرض‌گيرنده است.

براساس آنچه در مقالات اعتبار سنجي شركت ها اشاره شده است اعتبارسنجي به چندين عامل اصلي بستگي دارد كه عبارتند از: كارايي قرض‌گيرنده، شهرت مشتري، ظرفيت سودآوري، ارزش دارايي‌هاي مشتري، موقعيت اقتصادي مشتري، سودآوري و ...(البته همه اين موارد در ايران بررسي نمي‌شود) ( رتبه بندي اعتباري اعتبار سنجي مرات  )

  • ابتدا، بانك كارايي مشتريانش را تعيين مي‌كند.
  • همچنين شهرت مشتري در هنگام تصميم‌گيري براي اعطاي اعتبار بسيار مهم است. فرآيند ايجاد شهرت بسيار زمانبر است. در طي فرآيند ارزيابي مي‌توان از اطلاعات بازپرداخت وام‌هاي پيشين استفاده كرد. اگر مشتري در پرداخت اقساط پيشين خود دقيق باشد مي‌توان اطمينان حاصل كرد كه در معامله فعلي نيز دقيق خواهد بود.
  • سودآوري مشتري نيز در اعتبارسنجي بسيار مهم است. سودها منبع اصلي بازپرداخت وام هستند. سودآوري قرض‌گيرنده براساس تعدادي از موقعيت‌ها تعيين مي‌شود كه عبارتند از: قيمت‌هاي خروجي، هزينه‌هاي توليد، كيفيت محصول، كيفيت تبليغ، مكان، شركت‌هاي رقابتي موجود، در دسترسي مواد خام براي توليد، همچنين نرخ قيمت، صلاحيت، ويژگي‌هاي حرفه‌اي كاركنان، شايستگي مديريت و ديگران. ( رتبه بندي اعتباري )
  • دارايي‌هاي وام گيرنده عامل مهمي در تحليل اعتبار او است. اين دارايي‌ها به عنوان تضميني براي پرداخت بدهي در نظر گرفته مي‌شوند.
  • اعتبار سنجي مستقيما از وضعيت موقعيت اقتصادي تاثير مي‌پذيرد. تخمين موقعيت متقاضي وام به لحاظ رقابت در صنعت، تكنولوژي، تقاضاي توليد و ... ضروري است.

در زمان اعطاي اعتبار، تخمين احتمال بازپرداخت وام براساس موقعيت مالي ثابت متقاضي وام و بر مبناي تحليل و پيش‌بيني‌ موقعيت مالي او در آينده تعيين مي‌شود. اطلاعات ارزشمند درباره وضعيت مالي متقاضي وام از طريق تحليل اقدامات وي در حساب بانكي كسب مي‌شود. همچنين تغييرات در حجم معاملات (حجم گردش مالي)، نظم پرداخت‌ها به شركا و موسسات مالي و ....  از جمله شاخص‌هايي هستند كه در هنگام تعيين اعتبار بانك‌ها بررسي مي‌شوند.( رتبه بندي اعتباري )

شركتها براي معامله با ساير بنگاه‌ها نياز دارند از وضعيت اعتباري آنها اطلاع يابند. اما اعتبار سنجي شركت ها و اعتبار سنجي شخص حقوقي بسيار زمانبر است. سامانه اعتبار سنجي به اين نياز شركتها پاسخ داده‌اند و با اعتبارسنجي و رتبه‌بندي بنگاه‌ها انجام معاملات را ساده تر كرده‌‌اند.


برچسب: ،
امتیاز:
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ساعت: ۰۳:۳۷:۲۵ توسط:كيوان موضوع:

:: مطالب مشابه
[RelPostTitle] [RelPostTitle]
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :