خريد خريد .

خريد

تفاوت بين  credit bureau با credit rating


استعلام بانكي

با توجه به اينكه در زبان انگليسي برخي از مفاهيم و اصطلاحاتي وجود دارند كه در زبان فارسي همگي آنان را با نام رتبه بندي معنا كرده اند؛ در اين بخش برآنيم تا تفاوت هايي را ميان اين واژه ها مورد بررسي قرار دهيم. در اين بين 4 واژه وجود دارند كه در زبان انگليسي كاربرد دارند؛ اين چهار واژه عبارتند از:

  1. Ranking : رتبه بندي به منظور ارزيابي سهام
  2. Rating : رتبه بندي به منظور ارزيابي اوراق بدهي ناشرين
  3. Scoring : رتبه بندي يا امتياز دهي افراد متقاضي تسهيلات اعتباري
  4. Credit Bureau : شركت ها يا سيستم هاي گزارش گيري يا رتبه بندي اعتباري

همان طور كه ملاحظه مي كنيد؛ همگي اصطلاحات مختلف انگليسي مذكور را در زبان فارسي رتبه بندي ترجمه كرده اند ولي در عين حال عمده تفاوت هايي ميان هر يك از اين واژه ها وجود دارد. در ميان 4 اصطلاح نامبرده شده در بالا ما در اين مطلب تنها به عمده تفاوت هاي ميان دو اصطلاح credit bureau  با credit rating خواهيم پرداخت. براي اين منظور ابتدا بهتر است هر يك از اين اصطلاحات را بهتر توضيح و شرح دهيم تا سپس در خلال تعريف هر يك به تفاوت هاي هر يك از اين اصطلاحات زير اشاراتي زده شود.

شركت هاي اعتبارسنجي Credit Bureau

شركت هاي ارائه دهنده خدمات در زمينه سنجش اعتبار يا همان اعتبارسنجي و رفتارمالي مشتري درطول زمان مشخص براساس تسهيلات دريافتي و اقساط عقب افتاده و ضمانتهايي را كه شخص براي ديگري انجام داده است را Credit Bureau مي گويند. اين دسته از شركت ها از نظر ماهيت، نوع كاركرد، حوزه فعاليت و... با شركت هاي رتبه بندي يا همان Rating تفاوت هاي چشمگيري دارند و نبايد اين دو را با يكديگر يكي دانست. اين نوع از شركت ها معمولا شخصيت حقوقي مستقلي دارند. بر همين اساس است كه اين نوع از شركت ها معمولا با مشاركت بانك ها و نهادهاي اعطاء كننده اعتبار تأسيس مي شوند و به فعاليت هاي خويش دامن مي زنند. شركت ها اعتبارسنجي به واقع به عنوان يك بانك اطلاعاتي كاملي مي باشند كه تمامي اطلاعات مربوط به اعتبار افراد را اعم از مثبت و منفي و بر حسب آمارهاي مختلف سنجش اعتبار افراد، گزارش هاي اعتباري مورد نياز و... براي روند اعطاي تسهيلات به اعطاء كنندگان ثبت و ضبط مي كنند تا در صورت لزوم با سنجيدن اعتبار هر فرد حقيقي و حقوقي نسبت به اعطاي تسهيلات و يا ندادن آن تصميمات لازم را اتخاذ نمايند.

شركت هاي رتبه بندي اعتباري rating

شركت هاي رتبه بندي اعتباري يا همان rating همچون: فيچ و موديز از جمله موسسات رتبه بندي مستقل بين المللي به شمار مي آيند كه ابزارهاي بدهي مانند اوراق قرضه شركت هاي بزرگ را به نوعي رتبه بندي مي كنند و وابسته به قوانين بازار سرمايه مي باشند. نكته اي كه در اين خصوص وجود دارد؛ ذكر اين مسئله است كه از نظر تعداد اين گونه از موسسات رتبه بندي فعال در يك كشور هيچ گونه محدوديتي وجود ندارد. به تعبيري ديگر مي توان گفت رتبه بندي روشي مطلوب براي ريسك اعتباري كسب و كارهاي كوچك و بزرگ مي باشد كه نشان دهنده ميزان وفاداري به تعهدات مالي افراد مختلف است.

جمع بندي نهايي

بنابراين براي شناخت اين دو نوع اصطلاح از هم مي بايست آن دو را از هم تفكيك نمود. شايد عمده دليلي كه برخي از افراد اين دو اصطلاح را يكي مي دانند و هيچ گونه تفاوتي را ميان آن ها قائل نيستند، به عدم توجه به مرزبندي هاي اين دو حوزه كاري برگردد گه معمولا توجهي به آن نمي شود؛ ولي با اين وجود مي بايست حتما دو واژه فوق را از يكديگر جدا ساخت و همانطور كه در اين مطلب آمد؛ براي هر يك از آنان تعريفي خاص ارائه كرد.


برچسب: ،
امتیاز:
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ساعت: ۰۳:۴۴:۳۶ توسط:كيوان موضوع:

:: مطالب مشابه
[RelPostTitle] [RelPostTitle]
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :