خريد خريد .

خريد

مديريت ريسك اعتباري مشتريان حقوقي


امروزه مفاهيم گسترده اي نظير اعتبار سنجي مشتري جاي خود را در ميان بانكداري آنلاين تثبيت كرده اند. مديريت ريسك اعتباري مشتريان حقوقي در كنار جذب منابع مختلف اهميت بسيار زيادي براي بانك ها دارد. در اين بين بانك ها قادر خواهند بود با استفاده از تخصيص بهينه منابع و همچنين كسب درآمد براي بالا بردن كيفيت منابع خود نيز توازني ايجاد كنند كه در آينده از مشكلات بسيار زيادي جلوگيري خواهد كرد.

براساس آماري كه از سوي بانك مركزي منتشر شده است، در سال هاي اخير ميزان مطالبات معوق بانك ها بسيار افزايش يافته است كه نشان دهنده اين است كه نياز به استعلام بانكي بيش از گذشته حس مي شود. در اين بين اما اعتبار سنجي مشتري و همچنين اندازه گيري ميزان ريسك هاي ناشي از مشتريان بدحساب ارتباطي دقيق وجود دارد كه با پررنگ شدن اعتبار سنجي مشتري كم رنگ تر خواهند شد.

الگوهاي بسياري براي داده كاوي وجود دارد كه نرخ وصول مشتريان را با توجه به اعتبار سنجي مشتري تغيير مي دهد. در سال اخير اما استفاده از اين منابع جديد اعتبار سنجي مشتري كمك به ايجاد يك الگوي جديد در اين زمينه داشته است كه نشان دهنده دقت بيشتر و در نتيجه وصول مطالبات بيشتر بوده است.

اعتبار سنجي مشتري چه نقشي در مديريت ريسك اعتباري دارد؟

در اين مقاله، هدف اين است كه شما با عوامل موثر بر خطرپذيري اعتباري آشنا شويد و در نتيجه با مدلي آشنا شويد كه براي رتبه بندي اعتبار مشتريان حقوقي در شهرهاي مختلف از جمله تهران ايجاد شده است. همانطور كه ميدانيد، روش هاي مختلفي براي تحليل پوششي داده ها وجود دارد كه براي بررسي آنها مورد استفاده قرار مي گيرد. در واقع آنچه كه در اين الگوبرداري انجام شده است، بررسي يك نمونه 146 تايي بوده كه از بين مشتريان حقوقي به صورت تصادفي انتخاب شده اند تا بتوان توسط آن نقش اعتبار سنجي مشتري را بررسي كرد.

در اين بررسي آنچه كه نتايج نشان مي دهند اين است كه 27 متغير شامل متغيرهاي مالي و غيرمالي مي شوند، كه در نهايت با استفاده از تكنيك هاي تجزيه و تحليل، خبر از 8 متغير تاثيرگذار، در زمينه خطر پذيري اعتباري و اعتبار سنجي مشتري مي دهند. در نهايت آنچه كه هويدا بود، اين است كه شركت هاي بسياري توانسته اند با استفاده از اعتبار سنجي مشتري، مشكلاتي را كه در زمينه مديريت ريسك اعتباري مشتريان حقوقي وجود دارد حل كنند. با مقايسه رتبه هايي كه با به كار گرفتن معادله هاي رگرسيوني ايجاد شده است، ميتوان گفت كه اعتبار سنجي مشتريان باعث شده تا ميزان ريسك براي معاملات مالي و ... تا حد بسيار زيادي كاهش پيدا كند. رتبه بندي هايي كه در اين زمينه ايجاد مي شوند نيز در نهايت كمك به حل مشكلات بسياري خواهند كرد كه از آن جمله مي توان به افزايش اعتبار موسسات مالي اشاره كرد.


برچسب: ،
امتیاز:
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ساعت: ۰۷:۲۲:۲۹ توسط:كيوان موضوع:

:: مطالب مشابه
[RelPostTitle] [RelPostTitle]
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :