خريد خريد .

خريد

كنترل اعتباري


امتياز اعتباري

گاهي سابقه اعتباري به جاي آنكه تاثيري مثبت بر زندگي مالي ما داشته باشد اثرات معكوس و مخرب خواهد داشت چنين سابقه‌اي، سابقه اعتباري نا‌مطلوب ناميده مي‌شود. سابقه اعتباري نا‌مطلوب، نشان‌دهنده سابقه بازپرداخت ضعيف در يك يا چند قرارداد جاري است. سابقه اعتباري نامطلوب در گزارش اعتبار سنجي اشخاص نمايان خواهد شد و موجب كاهش نمره اعتباري و دشوار ساختن شرايط اتخاذ وام يا اخذ كارت اعتباري و يا حتي تاييد وام خواهد شد.

سابقه اعتباري نتيجه معوقات متعدد قرض‌گيرنده است كه توسط اعتباردهندگاني مانند بانك‌ها ( از طريق استعلام بانكي )، شركت‌هاي بيمه و ليزينگ‌ها به موسسه اعتبار سنجي گزارش شده است. مواردي كه منجر به سابقه اعتباري نامطلوب مي‌شوند شامل اقساط سر رسيد گذشته، اقساط معوق، بدهي و ... است كه در استعلام بانكي از بانك به موسسه اعتبار سنجي گزارش مي شود.

اثرات نامطلوب

بسياري از وام‌گيرندگان وقايع اعتباري نامطلوبي را به دلايل مختلف تجربه مي‌كنند. هر مورد منفي گزارش شده به موسسه اعتبار سنجي اثرات متفاوت بر گزارش اعتباري و نمره اعتباري وام‌گيرنده خواهد گذاشت. البته اين موارد منفي پس از مدتي و بعد از گدشت 8 سال خود به خود توسط موسسات اعتبار سنجي از گزارش اعتباري حذف خواهند شد اين موارد اما در استعلام بانكي آورده ميشود.

وام‌دهندگان و اعتباردهندگان به سابقه اعتباري منفي توجه مي‌كنند زيرا اگر يك قرض‌گيرنده در گذشته مشكلات اعتباري داشته باشد. به احتمال زياد اين مشكلات را در آينده نيز تجربه خواهد كرد. در نتيجه، وام‌دهندگان تمايلي به اعطاي وام نشان نخواهند داد يا ممكن است نرخ بهره بالاتر از مشتريان كم‌ريسك كه سابقه اعتباري نامطلوب يا معكوس ندارند در نظربگيرند.

كنترل اعتباري چيست و شامل چه عواملي است؟

كنترل اعتبار كه خط مشي اعتباري نيز ناميده مي‌شود. شامل استراتژي‌هاي به كار گرفته‌ شده توسط شركت به منظور تسريع فروش محصولات يا خدمات از طريق اعطاي اعتبار به مشتريان بالقوه يا مشتريان فعلي شركت است. شركت‌ها ترجيح مي‌دهند اعتبار خود را به افراد و شركت‌هايي كه اعتبار مناسب دارند تخصيص دهند و براي افراد و شركت‌هايي كه كه اعتبار ضعيف دارند خط‌مشي‌ها و قوانين سخت‌گيرانه‌تري در نظر بگيرند. اين خط ‌مشي ‌ها كنترل اعتبار يا مديريت اعتبار ناميده مي‌شود

موفقيت يا شكست شركت در درجه اول به تقاضا براي محصولات يا خدمات بستگي دارد. به عنوان يك قاعده كلي، فروش بيشتر منجر به سود بيشتر خواهد شد كه قيمت بيشتر سهام را در پي دارد. فروش، يك عامل مهم در موفقيت شركت است كه به عوامل گوناگوني بستگي دارد. برخي از اين عوامل مانند اقتصاد سلامت از جمله عوامل بيروني يا برونزا محسوب مي‌شوند كه خارج از كنترل شركت است. عوامل ديگر تحت كنترل شركت است كه شامل قيمت‌هاي فروش، كيفيت محصول، تبليغات و كنترل اعتبار شركت از طريق خط ‌مشي ‌هاي اعتباري است.

خط مشي اعتباري يا كنترل اعتبار بر مبناي 4 عامل صورت مي‌گيرد كه اين عوامل عبارتند از:

دوره اعتبار: مدت زماني كه به مشتري مهلت داده مي‌شود تا بدهي‌هاي خود را پرداخت كند.

تخفيف نقدي: بعضي از شركت‌ها يا كسب‌و‌كارها درصدي تخفيف پيشنهاد مي‌دهند كه خريدار بايد پيش از پايان دوره تخفيف به صورت نقدي آن را پرداخت كند. تخفيف نقدي به خريداران انگيزه‌ پرداخت سريع‌تر بدهي را مي‌دهد.

استانداردهاي اعتبار: شامل قدرت مالي مورد نياز يك مشتري براي واجد شرايط شدن براي اعتبار است. استانداردهاي كمتر فروش را افزايش مي‌دهد اما بدهي‌ها را نيز افزايش خواهد داد. بسياري از خط‌مشي‌هاي اعتباري از نمره اعتباري براي اعتبار سنجي مشتريان استفاده مي‌كنند.

معمولا مدير اعتبار يا كميته اعتباري در كسب‌و‌كارهاي خاص مسئول اجراي خط‌ مشي‌ هاي اعتباري است. اغلب مديران فروش، عمليات، مالي و حسابداري گرد هم مي‌آيند تا كنترل‌هاي اعتباري ذكر شده در بالا را مديريت كنند.

به اميد آنكه كسب‌و‌كارها فروش خود را بر مبناي مديريت و كنترل اعتبار قرار دهند و به نتايج مالي آينده خود با بدهي‌هاي بيشمار آسيب نرسانند.


برچسب: ،
امتیاز:
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ساعت: ۰۳:۲۹:۲۰ توسط:كيوان موضوع:

:: مطالب مشابه
[RelPostTitle] [RelPostTitle]
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :